Sinds 2022 is Sanofi Belgium ook partner van Pasfoundation. Vanwaar deze keuze en partnership?
Sophie – Tijdens de pandemie kwamen we in contact met jou, Sylvie, voor Pasfoundation. Het juiste moment leek wel om kunst met een duurzame visie een plaats te geven in onze kantoren. Niet alleen bood jouw persoonlijke aanpak en enorme passie ons vertrouwen om mee te stappen in het verhaal van Pasfoundation, de filosofie van zorg en duurzaamheid leunt aan bij onze visie en waarden.
Sophie – We hadden voorheen een andere partner maar dé troef hier is voor ons de Belgische kunst, het algemeen belang en de Koning Boudewijnstichting die garant staat voor het erfgoed. We combineren ‘een kunstpakket’ uit jullie collectie, met veel groen op kantoor en zetten zo in op een gezond en aangenaam werkklimaat.
Johan – Duurzaamheid is wat mij tevens enorm aanspreekt bij Pasfoundation en het inzetten op waardevolle kunst én kunstbehoud in België. Zo kon ik recent bij de opening van de expo met kunstenaar Camiel Van Breedam een waardevolle nieuwe collectie bewonderen. Wij zijn heel blij hieraan te kunnen meebouwen, net omdat het een relevant kunstverhaal is.
Johan – Al wat ik onderneem doe ik om onze biopharma in België, en in dit geval ook onze Belgische kunst, meer op de kaart te zetten. Dat is mijn persoonlijke drijfveer en dit project leunt erbij aan en triggert bovendien ‘verwondering’ in het bedrijf. En hopelijk kunnen we er ook vele medewerkers en bezoekers mee inspireren. Dat is uiteraard de bedoeling en de reacties zijn positief.
Wat vinden jullie van de werken en de presentatie in deze uitgestrekte kantoren? Hebben jullie een favoriet werk binnen de huidige presentatie?
Johan – Ik hou van alle werken. Het abstracte werk van Vincent Van Den Meersch ‘figuur met vloeiende vormen’ (zie op foto met Johan Heylen bovenaan) spreekt me bijzonder aan, omwille van de kleuren en de compositie.
Sophie – Voor mij hangt het misschien eerder af van het moment … Ik vind het moeilijk om één favoriet werk aan te duiden. De werken zijn zeer verschillend, net dat maakt de presentatie ook wel erg interessant. Rustige strakke werken, ook kleurrijk werk en … een ‘grappig werk’. Ook de medewerkers zijn over het algemeen heel blij met de kunst in de kantoren. Tijdens onze ‘company day’ polsten we welk werk het beste scoort. Ook hierbij waren de meningen verdeeld, wat goed is! ‘Les goûts et les couleurs’ … voor elk wat wils.
Heel fijn om jullie enthousiasme rond de collectie en de kunstpresentatie te merken. Daar doen we het ook voor, naast inzet op kunstbehoud én erfgoed!
Kunst en welzijn. Kunst en ‘gezondheid’. Hoe staan jullie daar tegenover?
Johan – Als ik terugkijk op m’n persoonlijke parcours en bijzonder drukke periodes, ook destijds het op- en afvliegen naar Philadelphia gedurende jaren, gecombineerd met m’n gezin en twee dochters en carrière, dan voelt het als een sneltrein en een soort van ‘the show must go on’ waar we inzitten en waarbij het net daarom zo belangrijk is om soms even stil te staan en de verwondering toe te blijven laten. Kunst helpt daarbij en heeft zonder twijfel een positieve relatie met ons welzijn. Ook daarom sta ik achter het tonen van kunst bij Sanofi, net om ook medewerkers en bezoekers uit te nodigen om even stil te staan bij wat we zien en ervaren (voelen) naast wat we allemaal moeten doen.
Sophie – Ik sluit daar graag bij aan en verwees al naar de pandemie en de ‘kracht van kunst’ die ik daarbij ook ervaarde. Kunst is iets universeels! En ook al kozen wij bewust voor Belgische kunst met Pasfoundation, kunst kan je delen met iedereen en roept emoties op. Het leunt zeker sterk aan bij welzijn en welbevinden en ieder kan er zijn/haar deel in zien … Zo van niets moet, alles mag. Ook dat is kunst en dat is bevrijdend.
Wat met ‘HUMOR’ in de kunst. Hoe staat u daar tegenover?
Sophie – Humor is verbindend! Ook in communicatie tracht ik in te zetten op een vleugje humor. En humor in de kunst, die op zich universeel en verbindend is, heeft een dubbele werking. Ik kan dat alleen maar toejuichen!
Binnen de Pasfoundation-collectie in Diegem is er een werk van kunstenaar Jacques Charlier voor wie satire steeds om de hoek loert. Geestig, en altijd wel een dubbele bodem, knipoog én steeds maatschappelijk relevantie. Om het werk beter te duiden laat Sanofi binnenkort in een video de kunstenaar aan het woord. Niemand beter dan de kunstenaar zelf om de medewerkers aan te spreken en inspireren toch! Een bijzondere inzet en samenwerking met dank aan Sanofi. (Zie afbeeldingen van recente opnames – okt. 2022 – in Jacques Charlier’s atelier te Luik)
Johan – Humor is zo belangrijk en kan zeker ook in kunst. Ook ‘lachen met jezelf’, alles relativeren, dat helpt om goed (‘gezond’) bezig te blijven. En ik verwijs daarbij graag naar één van de uitspraken van onze CEO Worldwide “I take my job seriously but I don’t take myself seriously.” Ik kan het niet beter verwoorden en het is dan ook een oproep voor humor en zelfrelativering naast onze serieuze inzet, voor ons allemaal.
Johan – En Sophie verwees er al naar. Dankzij de steun vanuit het communicatieteam van Sanofi konden we opnames met kunstenaar Jacques Charlier draaien. We kijken uit naar het resultaat en kunnen zo een stukje aan ‘Art Education’ doen …
Sophie – Klopt en mooi gezegd ‘Art Education’. Kunst spreekt meestal voor zich, maar in bepaalde gevallen kan een verdiepende boodschap geen kwaad. Bij het werk van Jacques Charlier is de humor sterk aanwezig maar vraagt het getoonde werk wel om een woordje uitleg. Geen betere manier om het werk te laten spreken, dan in dialoog te gaan met de kunstenaar. Ik was er zelf niet bij maar hoorde hoe inspirerend, energiek én grappig deze maar liefst 83-jarige kunstenaar is. Op zich al een mooi toonbeeld van ‘kunst en gezondheid’! De video is in de maak, ik kijk mee uit naar het resultaat.
Past het tonen van kunst voor u ook in het kader van MVO?
Johan – Als partner in de gezondheid is het onze verantwoordelijkheid om ons heel sterk in te zetten om een verschil te maken in de gemeenschappen waar wij actief zijn en dragen wij bij aan de lokale en wereldwijde sociale en economische voetafdruk. Duurzaamheid, samen met Diversity, Equity & Inclusion (samen ‘DEI’) zijn kernpijlers van onze inzet voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Pasfoundation past in het kader, dat is een mooie extra troef.
Sophie – Enkel nog toevoegen dat we effectief op tal van terreinen inzetten om die minimale ecologische voetafdruk te realiseren. Het tonen van groen, het steeds hergebruiken van water, het duurzaam gebruik van grondstoffen en ook onze bewuste keuze voor Pasfoundation, zijn slechts enkele zichtbare voorbeelden. “We walk the talk”, anders werk het niet!
Investeren in mensen of investeren in productie?
Johan – Geen ‘of’ verhaal. Voor Sanofi staat de patiënt centraal, alsook onze medewerkers, mensen dus. Maar als we denken aan de productiesite in Geel, dan zijn we samen trots op een zopas gevierde investering van maar liefst 120 mio voor een nieuw en biologisch geneesmiddel. Ik ben echt heel blij dat deze investering in België belandt en dat is niét evident maar wel de beloning voor het uitzonderlijke werk van onze mensen in België. We zijn top in R&D en dit is een teken van appreciatie van de headquarters voor de continue inzet van al onze medewerkers.
Heel knap en terecht trots op deze investering. Proficiat!
Naast deze indrukwekkende cijfers en boeiende inzage in ‘de wondere wereld van de wetenschap’ en uw dagelijkse betrokkenheid daarbij, Johan, vernamen we dat u daarnaast ook de tijd vindt om zelf actief met kunst bezig te zijn ….
Johan – Inderdaad. Zoals ik al liet verstaan, zoek ik graag de uitdaging op en naast mijn inzet als General Manager bij Sanofi houdt de ‘Zijnsvraag’ me continu bezig. Waarom is er iets, en niet niets? … Ik heb geen antwoord gevonden en sta als het ware in een spreidstand tussen de negatieve theologie (denk aan Spinoza, Meister Eckhart) en passioneel nihilisme (Nietzsche, Beckett,…).
Moeilijke woorden …. Kan u dat enigszins ‘vertalen’?
Johan – Laat het me anders zeggen. Als mens, wetenschapper en ondernemer ben en blijf ik verwonderd. Als kunstenaar mag ik deze verwondering voluit toelaten en moèt ik deze omzetten in een creatief iets; het mysterie proberen te begrijpen; het niet begrijpen maar het toch proberen te bevatten en uitdrukken. Dit is geen keuze, maar een drang.
Johan – Kunst kijken en zeker kunst maken helpt me om de weg te openen naar het mysterie en om me daar heel even in te bevinden. Ik probeer die zaligheid en verdiepende dimensie in mijn werk, in de niet makkelijke kunst die ik maak, over te brengen naar de toeschouwer. En voor alle duidelijkheid, geen werken van me bij Sanofi, wel momenteel bij een dubbelexpo in het Stadsmuseum Diest waar iedereen welkom is!
Johan Heylen als kunstenaar en uw verwijzing naar Diest. Zie ik daar een link met Jan Heylen, de beeldhouwer die in de Belgische kunstwereld een mooie bekendheid verwierf?
Johan – Inderdaad, mijn veel te vroeg overleden oom Jan Heylen (1932-1967), leerling van de befaamde Ossip Zadkine, is één van de belangrijkste Belgische keramist-beeldhouwers die op korte tijd een indrukwekkend oeuvre naliet. Momenteel loopt er een expo in het stadsmuseum in Diest, waar mijn werken in dialoog gaan met het werk van Jan.
En wat voor soort kunst maakt u, Johan?
Johan – Moeilijk uit te leggen. In essentie gaat mijn werk over de onbegrijpelijkheid van het ‘Zijn’ en de positie van de mens in dit mysterie. M’n schilderijen tonen creaturen die doelloos rondlopen, zonder hoop op redding of vergeving, onwetend van hun schuld, en hun straf niet begrijpend. Er heerst een heilige afschuw, die voorkomt uit een radicale bevreemding. De rest … laat ik toe aan de toeschouwer ….
Niet echt heel ‘vrolijk’ werk dan, of zie ik dan niet juist?
Johan – Dat hangt er vanaf hoe je ernaar kijkt …. en dat is steeds zo met kunst. Hoewel er in mijn werken inderdaad een rode draad zit van enigma en van absurditeit, van wezenlijke ellende, bevatten de werken onderliggend vooral veel gevoelens van kwetsbaarheid en tederheid ook.
Heb jij het werk al gezien, Sophie?
Sophie – Ja, ik ging een kijkje nemen bij de expo in Diest. Want toch wel boeiend om Johan naast een inspirerende leider, ook als ‘kunstenaar’ te mogen leren kennen. Ik zag in zijn werken heel veel verwondering en kwetsbaarheid, geen ‘ellende’, als dat een troost mag zijn? (lacht) De expo toont ook een soort van subtiele dialoog met het werk van Jan Heylen en past uitstekend in de ruimtes die met licht en schaduw spelen … Ik heb er alleszins van genoten.
Johan – Interessant Sophie. Dankje. Maar laat me één zaak wel tegenspreken ajb. Wat is ‘een leider’? In mijn rol als General Manager wil ik inderdaad inspireren en vooral heel veel luisteren en onze mensen vertrouwen en zelfvertrouwen geven, zodat ze in principe geen ‘leider’ nodig hebben. Dàt is waar ik voor ga en sta, en dat vertaalt zich tevens in mijn kunst . Alle wijsheid zit immers bij onszelf en dat onderstreep ik als manager en tevens op eigenzinnige wijze in mijn werken.
U heeft ons zeker nieuwsgierig gemaakt. Kan de expo vrij bezocht worden?
Johan- De expo vindt plaats in het Stadsmuseum “De Hofstadt” in Diest tot 8 januari 2023 en is elke dag vrij te bezoeken, behalve op maandag en woensdag. Meer info over de expo op de site van Diest alsook op de site van Johan Heylen.
Van harte dank, Johan en Sophie! Een meer dan interessant gesprek dat bijblijft, ‘verwondert en bewondert’ voor wat jullie, alsook het bedrijf SANOFI, samen met alle medewerkers neerzetten. Lang leve de wetenschap en … lang leve de kunst!
Eindigen doen we met een vrolijke noot, mee uitkijkend naar de video met Jacques Charlier en vooral met onze hartelijke dank aan SANOFI BELGIUM voor de waardevolle steun aan het Pasfoundation Fonds van de Koning Boudewijnstichting.
Blijf gefocust en verwonderd. Geniet van kunst én ‘onze wetenschap’ dat kunst kijken en/of maken meer dan goed is voor de Gezondheid!