Op de koffie bij Paul Gees (° 1949). Wat een mooi mens, wat een schat aan kunst, die het knappe huis – een retro kantoorgebouw met immense atelierruimtes – een stille kracht geeft, die overal zichtbaar én voelbaar is. Ogen kom je tekort om de ontelbare kunstwerken te bekijken. Overal is er kunst en overal hangt een soort van ongrijpbare energie, die uitgaat van de werken in hout en steen, soms in staal. Staand, liggend, hangend, zwevend, vullen zijn sculpturen én kaders de ruimtes en is Paul de minzame meester, rustig, een beetje bedachtzaam maar eindeloos ‘bezig’, dat is hoe hij ‘zijn zijn’, samenvat.
Bezig zijn en bezig blijven, daar getuigt ook zijn recente en méér dan 500 pagina’s tellende boek van. Het boek, ‘Tension, Balance, Risk, Stability’ toont slechts een fractie van al wat de kunstenaar over de jaren heen – en dat naast 30 jaar full time lesgeven – realiseerde en kopt met duidelijke titel ‘de evenwichtsdans’ die elk werk in zich draagt.
Paul Gees, van opleiding interieurarchitect, volgde zijn ontembare nieuwsgierige geest en creëerde een soort van eigen universum, geleid door de natuurlijke orde der dingen, uitgedaagd door de zwaartekracht en verlicht door het spontane evenwicht. Een reeks ervaringen brachten Gees op wat tot op de dag van vandaag zijn pad is, daar waar materie danst en doet in de ruimte en ook architectuur de toon zet. Kleur is sedert enkele jaren sporadisch aanwezig in/toegevoegd aan het werk van Gees, dat met hout als constante en levende materie, steen – de kunstenaar zoekt zelf zijn stenen in de Ardèche – als gewicht, en staal als stevige basis voor het grotere werk, vooral in zijn eenvoud verrast en dat in ontelbare vormen.
Voor zijn momenteel lopende Expo bij Galerie van den Berge te Goes (Nederland) koos de kunstenaar resoluut voor de kleur geel. Code geel? Is groen licht daarvoor weldra in zicht? Dat hopen we, én Gees, wiens eigen gezondheid ook zijn persoonlijke ‘balans’ op proef stelt, wil vooral hoopvol zijn. ‘Yellow is the colour of the day in the morning … when we rise.’ Geel is geluk, geel is vreugde, geel is goud, dat iets toevoegt aan de sobere werken van Paul Gees, waarmee de kunstenaar in zekere zin een ‘risico’ neemt. Een sprong waarbij hart & verstand, zoals emotie & rede en de krachtige yin & yan in zijn hele oeuvre het steeds wint, van welke ‘act’ of twijfel dan ook.
Tevens in het hippe Berlijn exposeert Paul Gees momenteel in de groepsexpo ‘About Architecture’. Meer info via de website van Gallery Valerie Traan in Antwerpen, een andere ’thuisbasis’ voor de kunstenaar.
En of Gees trots mag zijn op zijn énorme oeuvre, met naast een 25-tal werken in de Pasfoundation-collectie, zijn werk in tal van nationale en internationale collecties en weldra ook in de hoofdrol in Milaan. Met linken naar de Arte Povera en een eigenzinnigheid die in al zijn variaties vernieuwend blijft, gaat eenvoud steeds gepaard met schoonheid (noem het gerust een vorm van ‘Grande Bellezza’), waarbij de toeschouwer de sleutel heeft en de kunstenaar ons méér dan hoopvol stemt!
Paul, wij wensen jou voorop een opperbeste gezondheid en de ontembare kracht om kunst te blijven maken, die ons stil maakt en het hout net als de mens vanuit de natuur soms test, maar niet breekt. Verwijzend naar kleinzoon ‘Storm’, die zijn naam deze dagen niet gestolen heeft, ronden we een bijzondere middag in de schatkamers van Paul Gees af, verrijkt met zo veel schitterende indrukken die gebeiteld blijven in het hart en waar we u graag mee van laten genieten.
Ook genieten van de kunstwerken van o.m. Paul Gees in uw bedrijf en bovendien behoud van het Belgische erfgoed steunen, bekijk dan onze website én sprekende testimonials van enkele bedrijfspartners, ambassadeurs voor ‘de kracht van kunst in elk kantoor’.
Interview en tekst door Sylvie Van Dun, Pasfoundation