Dat brengt me bij de vraag naar Life-Work balance? Hoe zetten jullie daar op in en heeft corona – we kunnen er nu eenmaal niet buiten dit ook in ons gesprek te betrekken – een invloed op dit evenwicht en nieuwe werken?
Inderdaad ook de juiste ‘brug’ hier maar ik stel het liever anders.
“Work is part of life! Let’s help our people having a good Life Balance”. Het éne vloeit over in het andere en enkel wanneer je voldoening uit je job kan halen – en dat zie ik mee als de verantwoordelijkheid van de werkgever en ook mijn taak – geeft werken een goed gevoel en wordt niet alles zo strikt afgewogen.
Want hoeveel uren men wel of niet werkt en sinds corona ook de vraag van waar uit men dat doet, leggen wij vnl. in handen van de werknemers. Het is aan de werkgever om het juiste kader daartoe te creëren, uiteraard, in functie van de job.
Dat nieuwe werkkader, hoe hebben jullie dat aangepast/toegepast?
Wij hebben bij Carglass aan alle teams gevraagd een ‘Teamcharter’ op te stellen. Vanuit HR bewaken we dat er effectief goed werkbare afspraken rond het nieuwe werken gemaakt worden en houden we ook vinger aan de pols, proberen signalen op te vangen die kunnen wijzen op verbeterpunten.
Voor mijn team beslisten we dat we telkens 1 teammeeting fysiek en een volgende virtueel zouden voorzien. En dat loopt nu goed en zo behouden we toch de gevraagde afstand enerzijds en de noodzakelijke verbinding anderzijds. Verder is de regel binnen Carglass, voor de ondersteunende diensten, dat voor alle taken die niét op kantoor hoeven te gebeuren men die eender waar en eender wanneer uitvoert. Zo geven we veel vertrouwen & vrijheid aan onze mensen, waarbij de ‘Teamcharter’s’ bepalen wat per team noodzakelijk is. Voor mijn team tenslotte, werken we 1 dag per maand met heel het team samen op kantoor en proberen we dan af te ronden met een informele afsluiter.
En de werkruimtes, zijn die veranderd?
In het nieuwe hoofdkantoor waar we sedert drie jaar intrek namen, heeft in principe niemand nog een eigen kantoor. Er werd een volledige verdieping opgeofferd en we hebben ingezet op zowel werkplekken om te overleggen, alsook op stille ruimtes, bvb. voor een 1-1 gesprek dat fysiek moet gebeuren. Echter, zonder vast in te zetten op eigen bureaus.
Pasfoundation mocht kunst komen plaatsen in jullie vernieuwde werkruimtes op de hoofdzetel. Is de aanwezigheid van kunst in het bedrijf een meerwaarde voor jou en voor Carglass en waarom?
We vonden aanwezigheid van kunst heel belangrijk in ons (vernieuwde) hoofdkantoor en de kunstplaatsing onder deskundig oog van het team van Pasfoundation is erin geslaagd om de werken àllen een sprekende en naar mijn gevoel ook juiste plaats te geven.
In de inkomhall staat meteen een eye-catcher/beeldhouwwerk en een duidelijke verwijzing naar onze samenwerking die aansluit bij onze waarden, en een verdere rondgang doorheen het gebouw verrast dan weer met op diverse plaatsen een kunstwerk om even bij stil te staan. De meerwaarde spreekt voor zich en ook wetende dat de kunstwerken na 2,5 à 3 jaar zullen wijzigen, vind ik een extra sterkte. Sneller moet voor ons niet, want zo worden de kunstwerken ook voor een mooie periode onderdeel van onze omgeving, toch wetende dat de dynamiek erin zit.
Wat is volgens jou de rol van kunst en kunstenaars, voor onze maatschappij?
Kunst inspireert, althans toch voor mij en het kunnen laten kennismaken van onze medewerkers en bezoekers met kunst, plus het steunen van Belgisch erfgoed, is weer dat teruggeven aan de maatschappij en duurzaamheid ook, waar we sterk op inzetten. Daarom dat wij van meet af aan Pasfoundation steunen en dat graag blijven doen, zolang jullie ook ons positief blijven verrassen en inspireren ;-).
Daar zetten wij ons voluit voor in. Vraagje. Moet kunst per definitie ‘mooi’ zijn voor jou?
Wat is mooi? … Kunst moet raken, en dat is voor iedereen anders.
Mooi of niet, wat is jouw favoriete werk van de getoonde werken binnen het bedrijf?
Gezien ik zelf ook op een heel bescheiden manier met beeldhouwen bezig ben, fascineert de sculptuur in de inkomhal me wel. Maar een echte favoriet … de compositie met 15 porseleinen bollen vind ik prachtig. Wit, eenvoud en een versterking vanuit de compositie – je zou het als een ‘team’ kunnen zien – vind ik schitterend. (zie werk op foto)
En klopt het dat er nog een bijzonder werk was dat aan u werd voorgesteld maar dat blijkbaar ‘iets de moeilijk’ lag?
Dat klopt. Van kunstenaar Jacques Charlier werd een vierluik met het hoofd van Michel Daerden aan ons gepresenteerd. Het werk was gemaakt in de typische pop art, genre Andy Warhol-stijl, en was kleurrijk én een ludieke knipoog naar een bijzonder figuur inderdaad. Geheel los van politiek, vond ik het persoonlijk echter een sterk werk, net omdat het ongetwijfeld een dialoog op gang zou brengen én vreugde uitstraalde. Maar we hebben het (helaas) niet weerhouden, misschien wel een volgende keer want kunst mag plezant zijn toch!
Bart, over humor in kunst gesproken. Wat kan je ons vertellen over het werk dat ik op de achtergrond zie? Ziet er best wel grappig uit 😊
Lacht! Het is een werk dat ik ook zelf gemaakt heb en een plaatsje gaf in mijn ‘home-office’. Ik gaf het als titel ‘Flying cows over NY’ en bracht deze gekke en vooral uitdagende gedachte in beeld in een tweeluik.
Wat voor de éne een grap is, is voor mij eerder de uitdaging om verder te kijken en te denken dan wat we al weten. En waarom zou een koe niet kunnen vliegen? Met een open blik naar de wereld kijken, daar gaat kunst toch net om …
Super! Toch wel meer dan een beetje talent dat er in u schuilt.
Het is vooral een passie, maar het echte talent zie ik vooral bij de kunstenaars – zoals o.m. Jacques Charlier en Paul Gees – in jullie collectie. Hun oeuvre is gegroeid, ik ben pas begonnen en het is eerder een hobby hoor. We zien wel, maar het geeft me extra energie en ik laat zo ook iets na, dat is een leuke gedachte.
Even terug naar duurzaamheid als een sterk raakvlak zoals eerder vermeld. Hoe duurzaam is Carglass? Waar zetten jullie vooral op in.
Daar kunnen we lijkt me nog een apart gesprek over houden, maar ik zal het kort houden. Duurzaamheid is uiteraard cruciaal bij Carglass en naar de praktijk van onze business toe: als we een ruit kunnen herstellen i.p.v vervangen dan doen we dat àltijd! Dat is de essentie van onze ‘Trust Capital’ met sterke inzet op het milieu. Ook in het eigen wagenpark zetten we uiteraard heel sterk in op groene stroom.
Ook hebben we in 2009 op eigen initiatief een nulmeting gedaan waarin we toen voorop stelden dat we tegen 2015 de CO2-uitsoot met 25% zouden verminderen. Ook hier zetten we weer fel in op bewustzijn en betrokkenheid, met een werkgroep en acties die ook thuis werden doorgezet.
We haalden ons eerste doel en zitten nu op – 26%. Niet slecht maar kan altijd beter en ja, ik durf te stellen dat we sterk inzetten op duurzaamheid en alle acties, zo ook steun aan het Pasfoundation Fonds van de Koning Boudewijnstichting, ‘door dat glas’ worden bekeken!
Wat een boeiend gesprek en nooit gedacht om zoveel extra ‘drive’ achter Carglass te ontdekken. Zijn er trouwens naast het steunen van Pasfoundation nog ander projecten en goede doelen waar jullie steun aan geven?
Samen met een bewuste keuze om kunst te tonen vanuit steun aan het Pasfoundation Fonds, zijn er nog enkele andere wat ik noem ‘strategische projecten’. Deze steunen we op duurzame wijze. Dat doen we onder het motto ‘Niet alles is vervangbaar’! Daarom engageren we ons om zorg te dragen voor anderen en voor de enige planeet die we hebben. Niet enkel met woorden, maar met daden. Dat doen we met steun aan o.m. de Belgian Paralympics en Afrika Tikkun.
Daarnaast hebben we nog een wisselend luik onder het motto ‘The way to your heart’. Hierbij ondersteunen we projecten dicht bij de leefwereld van onze medewerkers. Uit hun voorstellen, gekozen door een onafhankelijke jury, steunt Carglass jaarlijks nog een aantal projecten. Opnieuw, die betrokkenheid dus, met heel betekenisvolle projecten voorgedragen door onze mensen.
Het meeste markante project in dat kader voor jou, Bart?
Er zijn er velen maar ‘Les Bidoniers’ was een project waarbij we steun gaven om grote olietonnen te hergebruiken (heel duurzaam dus) als muziekinstrumenten voor kwetsbare jongeren in de omgeving van Luik. Wat misschien nog mooier en ook erg duurzaam en in het verlengde hiervan ontstond, zijn de meubels, eveneens gemaakt van deze olietonnen, die een plaats kregen in onze inkomhal. Of hoe een injectie van maximaal € 5.000 per project per jaar, een wereld van verschil kan maken voor een project/organisatie!
Ook dat is onze taak als bedrijf, en inzet voor dergelijke projecten kunnen combineren met de betrokkenheid van onze mensen, dat is meer dan een win/win als je het mij vraagt. Hetzelfde geldt voor Pasfoundation, anders, maar ook erg zichtbaar, maatschappelijk verrijkend en verbindend en dat voor een zelfde bijdrage.
Mooie woorden om af te ronden, lijkt me, ook al zouden we dit inspirerende gesprek nog veel langer kunnen laten doorgaan. Van harte bedankt, Bart voor uw bijzondere betrokkenheid, ik geniet na van het gesprek en hoop samen met mij ook onze lezers.
Interview door Sylvie Van Dun – Pasfoundation
En of het glashelder is dat Carglass een voorbeeldbedrijf is als het aankomt op Maatschappelijk Verantwoord en Betrokken Ondernemen. Geen ‘windowdressing’ bij Carglass maar wel inzet op betrokkenheid én zorg voor mens, milieu en maatschappij voorop. Trots en blij met deze mooie partner aan boord en met àlle ondertussen 27 partners die dankzij hun steun aan ons project, kunst een nieuw bereik en een lang leven geven!
Onze hartelijke dank gaat uit naar àl onze partners en naast Carglass en alle partners hieronder vermeld, in het bijzonder ook een speciaal Dankwoord aan de nieuwe partners die in 2021 toetraden tot ons netwerk. CALLEXCELL, SANOFI en Oogartsen Maasmechelen, van harte Welkom en wij zetten ook uw engagement samen graag voluit in de verf!
Happy & Healthy 2022! Get inspired. Stay connected.
Wij danken al onze partners!
Acerta I Actief Interim I Avia I Bamps Verzekeringen I Callexcell I Carglass I Cegeka I Delen Private Bank I Deloitte I Downtown Real Estate I Durabrik I Federale Verzekering I Fosbury & Sons I Futurn I Ingentia Advocaten | KBC I Mathieu Gijbels I Mediahuis I Monard Law I POM Limburg I Oogartsen Maasmechelen I QPS Accountants I Sanofi I Soprema I Triple Living I Vanderstraeten I Van Laere & Hennissen Notarissen
Geef ook om kunst en cultuur in uw bedrijf en word in 2022 partner van Pasfoundation. Neem contact op met sylvie@pasfoundation.be voor een kennismakingsgesprek.