Hi Griet. Een jaartje geleden konden wij voor het eerst kennismaken en vandaag, wat meer aan huis & home office gekluisterd, waarbij sommige afspraken zoals deze met jou, de dag goed inzetten! Wie is Griet Neyens en hoe bevalt jou het thuiswerken?
Als Business Development Officer ben ik bevoegd om persoonlijke contacten te leggen met bedrijven via netwerken en events. Daarbij draag ik Federale Verzekering uit ‘on the field’! Ik zet net zoals jullie, voluit in op een duurzame, lange termijnrelatie met onze klanten en prospecten. Daarbij is netwerken heel belangrijk, het opent deuren en legt veelal een eerste goed contact aan de basis, van waaruit nadien verder gebouwd kan worden. Zo ook tussen ons, gelukkig konden we mekaar ook ‘pre-corona’ ontmoeten. In deze periode is de klassieke manier van netwerken helaas volledig stilgelegd. We moeten op zoek naar alternatieve kanalen. Als nooit tevoren zetten wij in op webinars , video-opnames, sociale media, zoom- en andere online systemen om zo goed mogelijk verbonden te blijven …
En het lijkt of we met z’n allen een sprong voorwaarts gemaakt hebben en weg kunnen van het ‘in office’ gebeuren. We moeten anders denken, handelen en daar heel bewust mee omgaan. Ik bezie het als een andere creatieve manier van in het leven staan, met inzet op efficiëntie en vertrouwen, gekoppeld aan een zekere vrijheid. Kernwaarden die we hopelijk ook na deze pandemie op een gezonde manier deels kunnen behouden!
Kan ‘home office’ de ‘in office’ aanpak volgens jou volledig vervangen?
Neen, dat denk ik niet, toch zeker niet voor mijn functie. Mogelijks wél voor andere functies en/of sectoren die niet aan één werkplek verbonden zijn en kunnen inzetten op co-working en/of thuiswerk. Uitgaan van volledig thuiswerk lijkt me niet erg verbindend.
Als Business Development Officer sta ik in voor de coördinatie van het Business Center van Federale Verzekering in Antwerpen, opgericht als ‘ontmoetingsplek’ voor en mét bedrijven en particulieren. Niets gaat natuurlijk boven persoonlijk contact, op een inspirerende locatie … en die bieden we in Antwerpen aan. De aanwezigheid van kunst geeft een extra dimensie en uitstraling aan het Business Center.
Is het Business Center momenteel geopend?
Het Business Center bleef en blijft geopend voor onze klanten. Wij staan heel dicht bij onze klanten en vinden het essentieel, om bereikbaar te blijven. Uiteraard is de werking aangepast. We zetten sterk in op alle veiligheidsmaatregelen en kunnen geen bijeenkomsten organiseren. We zijn blij dat we de werkzaamheden kunnen verderzetten, met aangepaste afspraken en grotere inzet op home office uiteraard.
Wat mis je zelf het meeste deze dagen?
Net zoals iedereen mis ik de spontane dynamiek, de vele ontmoetingen met business partners en … de studenten! De laatste jaren stelden we in blokperiodes onze ruimtes gedeeltelijk ter beschikking van studenten. Daar waar ‘co-working-spaces’ een interessante insteek zijn voor bedrijven, willen wij met ‘co-study-spaces’, een veilige én inspirerende omgeving voor studenten aanbieden. Naast onze kernactiviteiten van verzekeringen, geeft dit een bijkomende mooie maatschappelijke dimensie.
Wat een mooi initiatief, de co-study-spaces. Waarom juist deze zijsprong?
Ik zou het niet bepaald een ‘zijsprong’ noemen, eerder ‘starten met voorsprong’, om het met een slogan te benoemen! Federale Verzekering heeft zelf als motto ‘De verzekeraar voor iedereen met een ondernemende geest.’ Wij willen die ondernemende geesten, graag positief ondersteunen. De studenten van vandaag zijn immers ook de ondernemers van morgen, en een goede studie-omgeving draagt daar zeker positief toe bij.
Laten we eens ‘inzoomen’ op wat ons onderling verbindt, nl. de kunstwerken in het Business Center en het partnership met Pasfoundation. Welke meerwaarde biedt Pasfoundation voor Federale Verzekering en voor jou?
Sta me toe hierbij even de link naar mijn studie en achtergrond te vertellen. Ik ben ik al jarenlang gepassioneerd en actief in de verzekeringswereld. Bij Federale Verzekering kan ik diverse kernaspecten combineren. Als gespecialiseerde verzekeraar voor de bouwsector, is het sedert enkele jaren bij Federale Verzekering terug thuiskomen in de wereld van ‘Architectuur-Bouwkunde’, tevens mijn opleiding aan de RUG. Verzekeringen zijn vanuit een bijkomende opleiding en ervaring mijn terrein geworden. De aandacht voor kunst, aangemoedigd door onze CEO, Tom Meeus en mijn manager, Jean-Marie Bollen, maken me extra gelukkig. Dagelijks (even los van home office) word ik in het Business Center omringd door Belgische kunst van Pasfoundation, die een mooie meerwaarde vormt voor het kantoor, de medewerkers én bezoekers.
Wij , als 100% Belgische verzekeraar, zijn de filosofie van Pasfoundation bovendien heel genegen. Federale Verzekering wil bewust mee bouwen aan de toekomst van Belgische kunst als erfgoed: duurzaamheid, kunst met uitstraling en een verhaal. Het fijne is dat we nu, met de kunstwissel(s) waar Pasfoundation op inzet, ook een nieuw aanbod van kunstwerken kunnen tonen. Een bijkomende troef die ik naast mijn liefde voor architectuur en kunst in alle vormen, graag mee uitdraag vanuit mijn netwerkfunctie bij Federale Verzekering!
Heel fijn om zo veel oprecht enthousiasme te horen!
Ook wij vinden het immers belangrijk dat onze partners zich aangesproken voelen door ons project en het Pasfoundation Fonds van de Koning Boudewijnstichting, dat inzet op duurzaamheid en verbinding & verbeelding, die wij aanreiken ,en de partner mee uitdraagt.
Over ‘verbinding & verbeelding’ gesproken. Krijg je soms reacties van bezoekers op de kunstwerken van Pasfoundation ?
Absoluut! Heel vaak zijn bezoekers gefascineerd door de werken. Ik geef hen dan met plezier een kleine rondleiding. We zitten nu net in een overgangsperiode met, ik hoop voor even, witte kale muren. Ik mis de kunst al in zekere zin , en kijk uit naar de nieuwe werken met een nieuw verhaal.
Het praten over de kunst, bouwt soms een brug naar een dieper gesprek, waarbij het dan heel mooi is te kunnen verwijzen naar de Koning Boudewijnstichting die een groot maatschappelijk draagvlak heeft. Het is heel anders dan het zelf ‘uitpakken’ met eigen werken in een bedrijf. Bij Pasfoundation is net de filosofie van het project datgene wat ik graag mee in de verf zet.
Super, Griet! Daarom ook dat we graag in gesprek blijven gaan met onze partners, hun verhalen delen, én ook hen input aanreiken. Welke input kan daarbij nog nuttig zijn voor jou, denk je?
Input over de kunstwerken of over de werken samen alsook over de kunstenaars, is bijkomend zeker interessant. In het nieuwe systeem met de kunstpakketten, presenteerden jullie alvast een boeiende verhaallijn bij de werken. Het kunnen ter beschikking stellen van een dergelijke tekst, als achtergrond, lijkt me wel zinvol.
Met welk werk uit de vorige presentatie had jij de grootste affiniteit en waarom?
Het werk met de mensenhuiden van Piet Stockmans heeft mij persoonlijk het meest beroerd. Ik hou heel erg van beeldende kunst. Het porselein in hemelsblauw en wit, geeft het een frisse, fragiele en levendige uitstraling. Een echte topper die ik echt wel mis, sinds de recente kunstophaling.
Hemelsblauw, mooi gezegd. Maar wist je dat de kleur ‘Stockmansblauw’ als specifieke kleurtint van een bijzonder blauw wordt benoemd en waarom dat zo is?
Neen, dat is nieuw en leuk om weten … Hoe zit dat juist?
Piet vertelde me dat blauw ook de enige kleur is die bij het bakken van het porselein op extreem hoge temperaturen een zekere kleurvastheid behoudt. Vandaar, niet toevallig in de kunst- en keramiekwereld ‘Delftsblauw’ én ook ‘Stockmansblauw’ als specifieke tint, die de eigenheid van het werk van Piet Stockmans kracht bij zet.
Interessant! Ook dat soort weetjes zijn verrijkend om als interne contactpersoon voor Pasfoundation van op de hoogte te zijn. Want zoals jullie terecht zeggen ‘Kunst verbindt en kunst inspireert’ en met méér weetjes worden de werken nog interessanter om naar te kijken en de kennis mee door te geven, om ook anderen te kunnen inspireren. Misschien heeft niet iedereen zo’n honger naar meer kennis/achtergrond bij de werken maar het helpt volgens mij wel om met meer appreciatie te kijken naar kunst. Bij het nieuwe kunstpakket willen wij het ‘verhaal’ dat bij de werken hoort alvast graag een plaats geven, als achtergrond, tevens getoond op de voorgrond, voor wie dat wenst …
U ontvangt inderdaad héél binnenkort een nieuw kunstpakket. Griet, wat vond je eigenlijk van het systeem waarbij jullie ‘veilig en wel’ online jullie voorkeuren uit de beschikbare kunstpakketten zelf konden doorgeven?
Het systeem van veilig en wel online te kunnen kiezen uit de kunstpakketten, was eigenlijk heel leuk, maar moeilijk eerlijk gezegd. Er is een interessant aanbod, en kiezen wordt dan afwegen en terug kijken, om dan een soort van ‘shortlist’ te maken. Ik heb samen met Tom Meeus en Jean Marie Bollen onze top 3 zoals deze werd gedragen door Federale Verzekering, aan jullie doorgegeven. Zo was ook de keuze wat teamwork, een leuke en welgekomen afwisseling in deze tijden trouwens! 🙂 Daarbij is het fantastisch om te merken dat er naast onze core-business van verzekeringen, ook voeling is met de Belgische kunst én met maatschappelijk verantwoord ondernemen, waar we met projecten als Pasfoundation en tevens andere projecten die we steunen, graag bijkomend op inzetten.
Hoe heb jij meer concreet naar de kunstpakketten gekeken en jullie keuze gemaakt?
Bij de keuze, probeerde ik om voor elk werk al een specifieke plaats in gedachte te houden. De mix van foto’s, canvasdoeken, potloodwerken en soms beeldende kunsten in allerhande materialen in de diverse kunstpakketten, maakte het boeiend, veelzijdig en toegankelijk. Bij ons in het Business Center komen zoals ik vertelde, ook studenten over de vloer, die we tevens met diverse kunstwerken, creatief willen omringen én stimuleren tot mooie resultaten! We zijn blij met het nieuwe systeem en toegekende kunstpakket. Het heeft ons vooral ook extra uitgedaagd zeg maar, om een keuze te maken én niet star vast te houden aan wat was. Want dat helpt ons nooit vooruit.