Interessant, maar ik blijf nog even bij jullie fundament, met een naam die klinkt als een klok en voor staat op zijn tijd, klaar voor de toekomst: FUTURN. Wat kan je daarover kwijt?
In onze bedrijfsnaam – door vele trouwens niet helemaal juist uitgesproken, wat geen erg is maar ik maak graag gebruik van de gelegenheid om dit ‘juist te draaien’ – zit bij de groene U in het logo een opwaartse pijl én vooral de verwijzing in de bedrijfsnaam naar een “U-turn”. De juiste uitspraak leunt er dan ook bij aan en de U-turn staat inderdaad voor de dynamische ommezwaai die we telkens weer willen realiseren, en waarbij vergroening (groene U in het logo) één van de vele aspecten van reconversie is, waar we sterk op inzetten. “Real estate that fits” is daarnaast ons motto, dat een sterke persoonlijke begeleiding, maatwerk en bovenal kwaliteit voorop stelt.
En de pijl naar boven, ‘the only way is up 😊 …
Ha ha, zo kan je het ook zien, maar vooral de dynamiek en ‘ommekeer, ommezwaai (U-turn)’ die we gericht én meer bepaald ‘toekomstgericht’ neerzetten in elk project, daar willen we het verschil in blijven maken, en dat sterk waardengericht voor mens , milieu en maatschappij én altijd oplossingsgericht voor ons klanten. En ja, op 10 jaar tijd – we ‘vieren’ trouwens in mei onze 10de verjaardag – gingen we daarin met veel ervaring, steeds verder vooruit!
Wat zijn daarbij de belangrijkste ‘waarden’ voor jullie als bedrijf, en voor jou als persoon, Frederik?
De belangrijkste kernwaarde is daarbij zowel voor mij persoonlijk alsook voor het bedrijf, authenticiteit. Het consequent doen wat we zeggen en zeggen wat doen, heb ik eigenlijk geleerd dat de belangrijkste waarde is die ik in alles wat we doen, inzet en graag ook verpersoonlijk. Daarnaast heeft elk bedrijf wel een typisch DNA met mooie (soms wat holle) begrippen, maar authenticiteit, engagement én vertrouwen, zijn de bouwstenen van ons bedrijf!
Hoe zetten jullie naast de basisgedachte van reconversie, in op duurzaamheid?
Duurzaamheid is wat mij betreft, zo’n typisch mooi maar vaak weinig zeggend containerbegrip. Reconversie is dan ook de essentie van duurzaamheid voor ons, en daar gaan we heel ver in. Daarnaast zetten we wederom zo actief mogelijk, en neem dat gerust letterlijk én figuurlijk, in op de 17 doelstellingen van het VOKA Charter Duurzaam Ondernemen.
Naast de reconversie van bestaande gebouwen en ook materialen in het algemeen, gaan we nog een stapje verder en zetten we ons ook volop in op het vlak van milieu, mobiliteit en energie. Zo streven we maximaal naar de ontwikkeling van zelfvoorzienende bedrijfsgebouwen op vlak van energie met zonnepanelen op het dak, batterijen en laadpalen in een groene aangename werkomgeving. Het is uitgerekend de combinatie van vele bouwstenen tezamen, die ervoor zorgt dat we besparen op kostbare grondstoffen en we onze CO2-uitstoot en ecologische voetafdruk uiteindelijk aanzienlijk verminderen. Het is een ‘én én-verhaal’, waarbij we steeds – en dat met waar mogelijk aandacht voor behoud van bepaalde wederom ‘authentieke elementen’ in een project – duurzame economie voluit onderschrijven.
Hoe vertaalt zicht voor jou het aspect authenticiteit, als kernwaarde, tot de ‘verduurzaming’?
Klinkt als een moeilijke vraag, maar ik kan er – denk ik – simpel op antwoorden. Enfin, dat ga ik toch proberen!
Als je zonnepanelen ‘moet’ leggen, om mee te zijn, dan is dat eerder een gedicteerde vorm van duurzaamheid, zoals dat al te vaak gaat. Maar, als je de zonnepanelen connecteert met een batterij en een warmtepomp en op die manier een gasaansluiting kunt vermijden, dàn ben je écht, noem het hier daarom gerust ook ‘authentiek’, en erg duurzaam bezig. Hij zijn dat soort totaaloplossingen die wij met Futurn heel bewust uitzoeken en tot in de verste mogelijk vorm integreren en realiseren. En dat gaat dus vele verder dan het strikt wettelijke kader, wat niet onze drijfveer is, wel een eerlijke gezonde economie vanuit onze basisfilosofie van reconversie én authenticiteit aldus. Is dat wat duidelijk?
Ja hoor, dat is helder en méér dan ‘modaal maatschappelijk verantwoord ondernemen’. Een inspirerende inkijk, dankje. Benieuwd of jullie ook naar het personeel toe de basisgedachte van fel doorgedreven MVO toepassen? Hoe zie je dat, Frederik?
Ik denk dat het eerder al even aan bod kwam en voor Gunther en mij is ‘vertrouwen’ naar de medewerkers toe, dè kernwaarde waar alles rond draait. Er is geen hiërarchische structuur in ons bedrijf dat buiten Gunther en mezelf, voluit draait op 100% inzet en vertrouwen van een super team van medewerkers, die naadloos aansluiten – die perfecte ‘fit’ – bij onze bedrijfscultuur. Mensen met de juiste ingesteldheid die helemaal mee zijn met ons verhaal en mee gaan voor de allerbeste resultaten, die geven we dan ook graag ons volste vertrouwen en dan rendeert en geeft ‘happy people & great teamwork’.
Daarnaast zetten we in op een gezonde geest in een gezond lichaam, ‘challengen’ we ons personeel met de ‘Futurn Fit’ bvb. en zetten we in op een toffe sfeer en teamoverleg dat naast gericht ook leuk mag zijn, wat ook weer bijdraagt aan de zin om er samen ‘the éxtra mile’ voor te gaan!
Een vreemde vraag misschien, maar hoe ziet jullie dreamteam eruit? Man/vrouw-verhouding? Is er ook daarin een ‘gezonde balans’?
Eigenlijk bestaat ons team uit méér vrouwen dan mannen. En laat dat vooral een toeval zijn, waarbij de juiste fit voor een welbepaalde job, steeds de doorslag gaf. Het is misschien een beetje a-typisch voor de sector, maar voor ons een topteam van gedreven professionals, dat misschien andere onevenwichten in de sector wat kan bijsturen 😉 Het mag ook hier een beetje anders zijn toch, de U-turn die we graag positief inzetten, enkel gedreven door kwaliteit en niet door één of ander quotum voorop. De vrouwen én mannen in het team samen, doen dat top en ik ben ook blij met de huidige omvang van het bedrijf, waardoor Gunther en ik heel nauw kunnen samenwerken met elk van hen.
Jullie dragen de kunstcollectie van Pasfoundation actief mee uit en dat zowel hier in Kortrijk, alsook in Groot-Bijgaarden. Hoe verhouden de vestigingen zich tot mekaar?
Het klopt dat wij in onze kantoren in Kortrijk en Groot-Bijgaarden genieten van kunst uit de Pasfoundation-collectie. En even ter aanvulling meegeven dat we daarnaast nog een derde locatie nabij Hasselt hebben. Vanuit de 3 locaties kunnen we immers een veelheid aan projecten in heel het land aansturen.
Wie zijn zoal jullie klanten en waar bevinden deze zich?
Onze klanten zijn steeds bedrijven, van kleine éénmanszaken/ateliers tot énorme bedrijven, die op zoek zijn naar bedrijfshuisvesting. De klanten situeren zich in alle sectoren en heel het land. Ik ga geen namen noemen, maar ‘name it’ en het kan een klant van ons zijn!