Frederik Baert samen met Gunther Biddelo op de uitgelichte foto bij een bijzonder fotografisch werk van Jacques Charlier. Dit werkt toont de veelzijdigheid van het oeuvre van deze kunstenaar, van wie we heel diverse werken mochten opnemen. ‘Libérer melusine’, een fotografisch werk, is meer dan ‘een sprookje’!
JACQUES CHARLIER over dit werk:
Interventions d’artistes réalisées sur un parcours reliant le Casino Luxembourg au site du Fort Thüngen. Ces projets sont autant de réflexions sur l’intégration de l’art dans l’espace public, sur l’artificialité et la domestication de la nature, et sur l’importance du contexte historique.
Voor onze partners maken we ensembles (‘kunstpakketten’) die samen met werken van andere kunstenaars steeds een gevarieerd en ‘uitdagend’ beeld geven. De diversiteit bij de ensembles/kunstpakketten is een troef, want … smaken verschillen, “les goûts et les couleurs”, en bovendien doet Pasfoundation bewust aan ‘kunsteductie’. Niet enkel kiezen vanuit een eigen voorkeur, wel open staan voor het ontdekken van andere werken van gekende en minder bekende kunstenaars die ons allen een verhaal vertellen, anders laten kijken of een spiegel voorhouden.
Kortom, de universele beeldtaal die kunst is, kent vele vormen en kleuren en laat zich liefst door de ’toeschouwer’ ontdekken … Maar soms kan een klein woordje uitleg absoluut helpen om de blik te verruimen. Want sprookjes bestaan niet, of toch? Kunst is geen exacte wetenschap, wel een énorme meerwaarde voor de maatschappij, die we dankzij de steun van onze ondernemers ook op de werkvloer graag ‘in de verf zetten’ en die de ruimtes ‘omtoveren’ tot unieke en artistieke setting!
Een favoriet werk? Dat is voor iedereen anders, gelukkig maar, met dank aan àlle kunstenaars die van de wereld een mooiere plek maken!
FREDERIK BAERT aan het woord:
Na een drietal jaren partner van Pasfoundation keken we mee uit naar een aangepaste kunstpresentatie. Het kunnen kiezen uit de kunstpakketten geeft een gevarieerd beeld en de nieuwe installatie is perfect geplaats en een geslaagde ‘make over’.
Mijn favoriet? Moeilijk te zeggen. Het werk van Paul Gees dat zoekt naar een natuurlijk evenwicht en ook wel ‘de zeemeermin’ (zie foto) van Jacques Charlier dat samen met werk van Camiel Van Breedam verwijst naar het ingrijpen in de natuur en hoe we vooral dus de natuur moeten koesteren. Ook met Futurn wordt elk project met maximaal respect voor de omgeving en bestaande structuren uitgewerkt! De kunstwerken dragen een verhaal in zich dat hierbij aanleunt en dat maakt het extra verrijkend!
GUNTHER BIDDELO aan het woord:
De kunstwissel van Pasfoundation is een troef die ons toelaat om met meerdere werken en kunstenaars kennis te maken. De professionele plaatsing door Pasfoundation ontzorgt ons en pakte ook nu weer verrassend mooi uit!
Mijn favoriet? Om eerlijk te zijn, vooral het grote werk van Ado Hamelryck dat nu wel geruild werd, maar ook in onze wachtruimte bij de loungezetels (zie foto), tonen we een nieuwe installatie (geheel van 6 werken) van deze kunstenaar . Verder, gewoon een tof concept waarbij we de duurzaamheid van het project en de vlotte samenwerking erg appreciëren!
Op de onderste foto zien we Jan Zuliani van Futurn, zich verdiepend in de stille zee, een werk van kunstenaar Camiel Van Breedam met als titel ‘De vissen zullen moeten wennen aan het water door de mens vervuild’. In deze letterlijk en figuurlijk een spiegel, met zichtbare reflectie in dit beeld en een roep om duurzaamheid en ook hier een maatschappijkritiek op het ingrijpen van de mens tegen de natuur. En zo is deze kunstplaatsing bijzonder betekenisvol en liefdevol geplaatst en gekoesterd met als tijdelijke thuishaven, Futurn te Kortrijk!
Sylvie Van Dun – Pasfoundation