Kunstpakket 08

TOTAL’s was een ondergrondse beweging die happenings en manifestaties organiseerde. In 1967 vond een bijzondere activiteit plaats waar men protesteerde tegen kernenergie. De groep Total manifesteerde door de Brusselse straten met de mond dichtgeplakt, een transparante vlag in de hand en ze verspreidden folders die ook doorzichtig waren. Als actief lid maakte Jacques Charlier (°1939) een fotoreportage van dit gebeuren en voorzag zo hun tijdschrift “Total’s Underground, la revue souterraine liégoise” (“Total’s Underground, het ondergrondse magazine van Luik”) van materiaal.(1967)

De wapperende transparante vlag geeft een apart resultaat op de foto’s en verbindt voor- en achtergrond. Een gelijkaardig effect observeren we bij de transparantie van de waterhoos van een brandkraan op de foto van Jan Yoors (1922 – 1977). Op de voorgrond trekt een silhouet van een kind de aandacht. We verwachten dat het zo dadelijk nat gaat worden. Het contrast tussen voor- en achtergrond staat even stil.

In het werk van Hugo Duchateau (°1938) doet een krassige onderlaag dienst als achtergrond voor een dalend geel lijntje dat in alle kranigheid een zwarte blok tegen de kant lijkt te duwen. (1990)

Paul Gees (°1949) maakt een voorstelling van een 3D-installatie op een 2D-drager. (1989) De belichting van achteruit naar de voorgrond toe, maakt dat de installatie verschijnt als een silhouet.

Ado Hamelryck (°1941) plaatst 7 houten kisten als zuilen in rangorde naast elkaar. (1993) Van links naar rechts worden ze progressief opgevuld met een donkere voegpasta tot de laatste rechtse zuil, waar de brij er lijkt uit te stromen.

De 5 mensenhuiden van Piet Stockmans (°1940) lijken gipsen afdrukken van lichaamstorso’s in beweging (2004). Ze zijn echter vervaardigd in glanzend porselein. De blauwe vlekken zien eruit als schaduwplekken die het volume van het lichamelijke beter vormgeven.

In de abstracte constructie van Vincent Van Den Meersch (1912 – 1996) is het niet meteen definitief uit te maken wat voor- en achtergrond is. De witte driehoek, het trapezium en het parallellogram zijn nauwgezet afgelijnd tegenover de grasgroene delen van het beeldvlak. (1982)