Kunstpakket 06

Als pedagoog staat Vincent Van Den Meersch (1912 – 1996) voor de “geleide vrije expressie” in de muzische vorming van jong en oud. Zijn abstract werk (1979) hier bestaat uit tal van ruiten in verschillende kleuren die doen denken aan het uitvergrote effect wanneer je als kind door een caleidoscoop kijkt. In zo’n klein kijkgaatje ontdek je een vrijheid van vormen die zich opengooien.

In dit kunstpakket zien we het spanningsveld dat onstaat wanneer vrijheid van expressie botst tegen de grenzen van een kader of doos.

Zo maakt Urbain Mulkers (1945 – 2002) een nieuwe atlas met landkaartfragmenten die hij samenplakt op en in een houten doos (1983-1984). Hoe weids de ruimte ook is die landkaarten oproepen, ze wordt beperkt door de doos waarin ze gestopt wordt.

Ook Willy De Sauter (°1938) zal in zijn eigen minimalistische stijl zijn lijnen gebruiken om ruimte te scheppen en af te grenzen. De repetitieve verticale lijnen worden gesneden door enkele parallelle schuine dwarslopende exemplaren, die aan de boven- en onderkant de ruimte afbakenen. (1974)

Hugo Duchateau (° 1938) herhaalt zijn vierkant potlood op papier in miniatuur, alsof het ene een micro-afspiegeling is van het andere. (1976) De tekening van een installatie van de hand van Paul Gees (°1949) laat enkele stenen zien die gevangen zitten tussen kubusblokken.(2002)

En hoe stop je de vrije expressie van 25 jaar werken in een doos? Piet Stockmans (°1940) slaagt op een tedere manier in deze synthese, verzameld in een koffer, als een echte schatkist. (1988)

Tot slot stuiten we op een ‘most wanted’ portret van Noël Godin, de rebelse Belgische schrijver, acteur en beruchte taartenwerper die in 1998 in Brussel de vrijheid nam om Bill Gates te bekogelen met taarten. Jacques Charlier (°1939) maakte dit portret, in typische Warhol-stijl, vlak na het incident. (1999)