Kunstpakket 05

Zelfs in het meest statische zit dynamiek, als je de tijd neemt om te kijken.

Zo roepen de concentrische parallelle randen van de stapel doorboorde porseleinen bordjes van Piet Stockmans (°1940) een optische illusie op. Ook het T-shirt dat Vincent Van Den Meersch (1912 – 1996) achteloos over de draad hangt, zorgt voor het verspringen van de horizontale evenwijdige lijnen en maakt het stuk stof rusteloos.

Oprichtend kunstenaar van Pasfoundation, Piet Stockmans, is niet enkel wereldvermaard om zijn verfijnd design en serviesgoed maar staat eveneens sterk én eigenzinnig op de kaart met zijn vrije kunst, zijn grootste passie, waarbij o.m. gedefunctionaliseerd serviesgoed een glansrol speelt in zijn rijke oeuvre.

Urbain Mulkers (1945 – 2002) verwerkt zijn repetitieve strepen in een abstracte compositie vol golvende draperingen, waarmee hij warempel diepte suggereert.

Een gelijkaardige rusteloosheid observeren we in de foto van Jan Yoors (1922 – 1977) die gedomineerd wordt door de horizontale lijnen van de dwarsbalk. Het jongetje lijkt even achteloos en nonchalant te leunen tegen de afspanning, maar zijn blik ligt gefixeerd op de heupgordel met pistool van de agent. We kijken door de lens van fotograaf én multi getalenteerd kunstenaar (beeldhouwer, filmmaker, schrijver, etc.) Jan Yoors, wiens leven en kijk in/op het NY van de jaren ’60 en ’70 weerspiegelt in zijn krachtige zwart-wit fotografie.

In het ene werk van Hugo Duchateau (°1938) ontdekken we verschillende lagen die een soort van reliëf vormen waaronder schuchter een lichtblauwe kleur komt piepen. In zijn ander werk tekent hij het tekenen zelf – kenmerkend voor zijn oeuvre – met heel veel nuance en gevoeligheid voor schaduwwerking.

Het werk van Jacques Charlier (°1939) belichaamt de idee dat alles continu in verandering is. De zeefdruk van een Belgisch bankbiljet is hier getuige van. De betekenis van kunst lijkt nooit vast te liggen. De kunstgeschiedenis is voortdurend in beweging, een dynamiek die verrast en inspireert.