Kunstpakket 29

Jacques Charlier (°1939) is een kunstenaar die continu de originaliteit van het beeld in vraag stelt. Op die manier speelt hij met ons als toeschouwers en met ons verwachtingspatroon. In zijn werk ‘L’envol des anges’ (1997) zien we hoe het lijnenspel van armen en benen ontdubbeld wordt in de schaduw achter de figuur. De pluim benadrukt de betekenis van het werk. Dwarrelt ze naar beneden of vliegt ze omhoog?

In de werken van Urbain Mulkers (1945 – 2002) ontdekken we ook een dynamisch lijnenspel. Zijn kwaliteiten als graficus komen hier ontegensprekelijk tot uiting. In de zeefdruk ( 1972) ligt dat in de realistische drapering van een krans; in de foto (1986) zien we een installatie van ploegscharen waarvan de scherpe hoeken in een grillig patroon over mekaar heenliggen. Hierin kunnen we een soort suggestief vlechtwerk van lijnen waarnemen. De lichtinval zorgt voor een spel van nuances en reflecties.

In het donkerrode vlak ( 2003) van Hugo Duchateau (°1938) ontdekken we gelijkaardige oneffen schakeringen in een vlekkerige diepte. De aangebrachte verfvegen lijken wel littekenweefsel op het canvas, alsof het schilderij ‘Rood’ een levend organisme is.

Ook in het werk van Vincent Van Den Meersch (1912 – 1996) treffen we een soort vlechtwerk van volumes met scherpe hoeken aan (s.d.)  Zijn ander kunstwerk in dit pakket  laat een soort schuifwerk zien van verticale balkjes zo opgesteld dat er een omgekeerd symmetrisch spiegelbeeld ontstaat (1980).

Paul Gees (°1949) plaagt ons evenzeer graag met onze nood aan voorspelbaarheid. Daalt of stijgt de wig in zijn muursculptuur (2009)? Binnen het contrast tussen smal en breed, tart Gees de zwaartekracht, zodat we niet kunnen uitmaken welke kant de energie uitgaat. De steen in de constructie van Gees en de pluim in het werk van Charlier vervullen zo beide dezelfde rol.

Dit ensemble laat zien dat schilderkunst en fotografie geen tegengestelde of concurrerende disciplines zijn in de hedendaagse Belgische kunstscène, maar elkaar net complementair versterken, zeker wanneer elementen van de installatiekunst ook ingelijfd worden.