Kunstpakket 27

Jan Yoors (1922 – 1977) koos op jonge leeftijd voor een leven bij de Rom-gemeenschap en leefde achtereenvolgens in Antwerpen, Londen en New York.  Zijn onconventionele levensstijl levert ons fotografische beelden met een even ongedwongen blik op alledaagse straattaferelen. We worden meegezogen in de sociale wijken van New York en genieten van een authentieke invalshoek als insider in plaats van als stadsbezoeker.

De randen of grenzen van gefotografeerde architectuur zorgen voor een geometrisch lijnenspel:

bv. zoals de wasdraden die dwars door het beeldvlak snijden. De kracht van de fotobeelden wordt bepaald door een combinatie van of tegenstelling tussen verticale, gebogen of schuine lijnen en reflecties van lichtinval op het water, op de straatstenen of gevelmuren. Opvallend is hoe de licht-schaduwlijn een ruimte kan verdelen en zo mee spanning opbouwt.

De kwaliteiten van Willy de Sauter (°1938) als graficus komen tot uiting in het schijnbaar strak rasterwerk met loodrechte lijnen, dat ons verrast met een scala aan licht- en kleurschakeringen.
Dit helpt ons de onderverdeling van het beeldvlak binnen de foto’s van Jan Yoors beter te observeren.

De impact van de samenhang tussen vorm, kleur en lichtreflectie zien we ook terug in het werk van Ado Hamelryck (°1941), waar de materiaalkeuze voor voegpasta, bordverf en grafietstift zorgt voor een reliëfachtige structuur. Hamelryck blijft doorheen zijn oeuvre trouw aan het universum van de kleur zwart, maar niet zonder de diepgang hiervan als meester-kunstenaar te doorgronden.

Net zoals in de foto’s van Jan Yoors, is zwart nooit zomaar zwart, maar vele tinten zwart. De restjes gekleefd drukwerk op een verweerde gevel geven dezelfde oneffenheden weer in zijn beeld. De andere foto van Jan Yoors laat eenzelfde lichtwerking zien waarbij het contrast tussen licht en donker krassen achterlaat binnen de perfecte harmonie die ooit geweest was.

De glanzende weerspiegelingen van het licht op de verschillende voorgestelde vlakken, bieden ons een rijkdom van schakeringen en reflecties. De vliegers op de foto van Jan Yoors houden het licht. Deze luchtigheid wordt echter doorbroken door de kinderen in de rechter benedenhoek en de pijp die het voorplan domineert.