Kunstpakket 23

Is een kunstenaar echt vrij?

Hoe brengt de kunstenaar de factoren in beeld waarvan hij zich afhankelijk voelt voor het creëren van kunst?

Het vuur in de mens. De onstuimige passie die de drijfveer vormt voor het ontstaan van creaties. De foto’s van Jan Yoors (1922 – 1977) zijn als momentopnames van bijzondere gebeurtenissen in een mensenleven, waar de mens zijn passie laat zien.

Urbain Mulkers (1945 – 2002) laat ons zijn hartstocht voor de fragmentatie van de wereld in een doos zien. “Landschap met vogel” (1990) dwingt ons om met vraagtekens te kijken naar de wereld rondom ons via zijn onconventionele blik. Ook zijn potloodtekening van een zwevend object in een ruimtelijk kader wakkert onze nieuwsgierigheid aan: hier komt zijn talent als grafisch kunstenaar tot uiting. De ruimtelijke illusie in zijn tekening  legt de link met de creatie van een abstract beeld niet ver weg.

Mulkers richtte samen met o.a. Ado Hamelryck (°1941) en Vincent Van Den Meersch ( 1912 – 1996) de Limburgse school op (1973), waar een intensieve vernieuwende creatieve sfeer gevoed werd. Piet Stockmans (°1940) hoorde ook bij deze groep artistieke innovators. Hij maakt in porselein een simpel gebruiksvoorwerp als een vijzel op zo’n manier dat het zijn nutsfunctie overstijgt.

Ado Hamelryck blijft trouw aan de abstracte zoektocht, waarbij elke verwijzing naar de concrete werkelijkheid rondom ons ontbreekt. Zijn queeste voert ons naar subtiele lichtreflecties in de krochten van het donkere zwarte oppervlak.

Hugo Duchateau (°1938) tenslotte, wijst ons op de banale noodzaak aan kleurpotloden voor het welzijn van het kunstenaarsschap.