Kunstpakket 01

Zie je eerst de details of kijk je naar het geheel?

Aanschouw je eerst de mensen en hun gezichten op de foto ‘Happy? Harlem’ (1962) van Jan Yoors (1922 – 1977) of spot je eerst de graffiti-boodschap op het muurtje? Jan Yoors confronteert ons met zijn blik van medemenselijkheid in New Yorkse wijken als Harlem. De context van de leefwereld van de mensen wordt niet vergeten wanneer hij hen visueel heeft vastgelegd.

De installatie van Jacques Charlier (°1939) fascineert door de ongewone combinatie van voorwerpen of kunstobjecten die samen geplaatst worden in een museale context. Humor en ironie vormen een rode draad doorheen het oeuvre van Charlier. Elk zogenaamd detail vormt een essentieel onderdeel van de installatie ‘Peinture Canine’ (1988). Het concept zit vol contrasten: focussen we op het abstract strakke schilderij met letters of op het hondje aan de losse leiband?

Welke rol speelt het onverwachte detail dat de harmonie van het geheel doorbreekt?

In de gestructureerde tekening van Paul Gees (1949) overlappen verschillende elementen mekaar en deze opstelling wordt doorbroken door twee keien die een wig lijken te slaan (2006). Hoewel de stenen zijn getekend, zorgen ze ervoor dat de andere componenten onder spanning komen te staan. We wachten tot het schuine latje zal terugveren. Dit illustreert hoe een detail invloed kan hebben op het geheel van de creatie.

Beide zeefdrukken (1972) van Urbain Mulkers (1945 – 2002) lijken elkaars tegenhanger te zijn: op een kader van horizontale strepen plaatst hij een soort van kromme verticale guirlandes die ofwel naar buiten of wel naar binnen gebogen zijn. Zo beleven we een gesloten versus een open compositie van een evenwichtig symmetrisch spiegelbeeld.

Het contrast met het schilderij van Hugo Duchateau (°1938) kon niet groter zijn. Een zwart en wit vierkant staan ongelijk ten opzichte van een aantal kleurrijke verticale lijnen die louter naar beneden gelopen zijn (1990 – 2012). Kunst ontstaat daar waar het natuurlijk proces heeft mogen plaatsvinden, ook al duurt dat 22 jaren. Zo zoekt Duchateau naar een schilderkunst ‘pur sang.’